نکاتی در مورد فایل وظیفه بایوس چیست؟

بایوس هما‌ن‌طور که قبلا گفتیم وظیفه راه‌اندازی سیستم‌عامل را برعهده دارد. اما این کار به این سادگی نیست. بایوس اول سخت‌افزار را چک می‌کند تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل کند، سخت‌افزارهایی مانند، RAM، ماوس و کیبورد و… . بعد از طی مرحله اول و مطمئن شدن از سلامتی سخت‌افزارها، فرآیند بارگذاری سیستم‌عامل را برعهده می‌گیرد.

به فرآیند تست کردن سخت‌افزارها Power-On-Self-Test یا POST می‌گویند. بعد از طی کردن مرحله POST کامپیوتر یک صدای بیب از خود خارج می‌کند و اگر فرآیند POST با خطا مواجه شود، یک ارور کد به کاربر نمایش داده می‌شود تا بتواند مشکل را برطرف کند. در واقع فرآیند POST سازگاری سخت‌افزارهای داخلی کامپیوتر با یکدیگر را قبل از شروع بوت سیستم‌عامل را بررسی می‌کند.

بایوس قطعات حیاتی مانند مادربرد، RAM و CPU را از لحاظ سلامتی بررسی می‌کند و سپس به سراغ قطعاتی مانند ماوس کیبورد می‌رود و تست می‌کند که آیا درست متصل شدند و کار می‌کنند یا خیر؟

مرحله دوم از ماموریت بایوس اجرای کدهای نرم‌افزاری است که به Bootstrap Loader معروف هستند که محل دقیق سیستم‌عامل را پیدا‌ می‌کند و فرآیند بوت سیستم‌عامل را به دست می‌گیرد. قبل از سپردن فرآیند بوت به دست بوت استرپ، بایوس بررسی می‌کند که بوت باید از چه طریقی انجام شود، یعنی از طریق فلش، DVD یا یک پارتیشن خاص.

برای مشاهده این تنظیمات اکثرا هنگام روشن شدن کامپیوتر کلیدهای F2 یا DEL را روی کیبورد به صورت مرتب فشار می‌دهند. البته در هر مادربرد ممکن است کمی متفاوت باشد که در شروع بوت در پائین صفحه مشخص شده است که چه دکمه‌ای را باید فشار دهیم. در تصویر بالا مشخص است که باید کلید DEL روی کیبورد را فشار دهیم تا وارد تنظیمات بایوس شویم. کلید F12 مشخص کننده این است که از چه طریقی بوت انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات با کیفیت

بالاترین تاثیر موفقیت

خرید و دانلود آنی

پروسه خرید آسان

پشتیبانی سریع

در کمترین زمان

آموزشهای با کیفیت

یادبگیر و استفاده کن